Projectomschrijving

And Then Came Fall… het doet spontaan denken aan een regenachtige dag, melancholisch mijmerend, in een film-noir-setting à la Orson Welles, over het leven, onbereikbare liefde, wanhopig verlangen maar ook hoop. “Zo’n plaat waar je voor gaat zitten en de komende 40 minuten languit bij blijft liggen. Een open haard-plaatje gaan we het niet noemen, want daar kruipt het iets te veel voor onder de huid.” Lovende woorden die we over hun debuut schreven. Meer redenen hebben we niet nodig om het sympathieke duo uit te nodigen voor een gezellige babbel!

And Then Came Fall is een stukje tekst uit het gelijknamige nummer op de cd. Van waar die keuze als groepsnaam?
Annelies: Wel de hele plaat is nogal een persoonlijk verhaal en de herfst was hierin een kantelpunt. Ik had net dit nummer gemaakt en het is zowat de korte samenvatting van het hele verhaal en we zochten nog een naam voor de groep. De plaat klinkt ook wat ‘herfstig’ en er zit ook veel melancholie in en dat wordt dikwijls met de herfst geassocieerd..
Sam: En ‘the fall’ is ook gewoon een mooi beeld hé, het spreekt tot de verbeelding dus het leek ons goede naam.

Melancholisch en herfstig zeg je maar als ik dan een nummer als Gambler hoor, dat is toch een vrolijk, aanstekelijk nummer?
Annelies: Ja dat nummer springt er inderdaad een beetje uit en is ook niet helemaal representatief voor de hele plaat, maar het volgt het verhaal. Het verschil met ons vorig werk is dat we nu een duidelijk lijn hebben gehouden in alle nummers, zowel qua sound als sfeer. Dat is ook net de kracht van deze plaat vind ik.
Sam: Klopt het album is één geheel, niet persé een conceptplaat maar wel één verhaal, de nummers volgen elkaar mooi op.

Annelies jou kennen we als solo-artiest IZA en Zeester en Sam als muzikant/producer van oa. de Fanfaar en van Klankman. Jullie hebben in het verleden ook al verschillende keren samengewerkt in die soloprojecten, vanwaar nu de beslissing om dit duo-project op te starten?
Sam: We spelen ondertussen al 10 jaar samen… maar vertel jij het maar Annelies…
Annelies: Sam was al betrokken bij de opnames van mijn eerste plaat met IZA enkele jaren geleden, maar vooral als muzikant toen. De tweede plaat heeft hij dan geproducet, maar de nadruk bleef vooral op mij als solo-artiest en Sam als vaste begeleider/muzikant. Vorige zomer waren we dan eigenlijk allebei toe aan een nieuw hoofdstuk. Ik had enkele demo’s opgenomen die anders klonken dan mijn vorig werk met IZA en ik wilde graag een nieuwe start nemen. De samenwerking met Sam voor die nieuwe muziek was veel intenser dan voordien en we hadden zoiets van: we zijn eigenlijk met twee aan dit project aan het werken en het klikt, waarom nemen we die nieuwe start gewoon niet samen en doen we dit als duo? We voelen mekaar muzikaal goed aan dus zijn we ervoor gegaan.

Jullie zijn allebei songschrijver én muzikant. Zitten jullie niet in mekaars vaarwater tijdens het schrijfproces? Of hebben jullie een soort ‘taakverdeling’ als we het zo mogen noemen?
Sam: Ja ja, eigenlijk loopt dat heel goed. Alle songs voor dit album komen van Annelies. In een eerste fase schrijft zij de songs en in een tweede fase geeft ze die door aan mij. Ik neem de nummers dan onder handen qua structuur, arrangement en sfeer… een beetje finetunen zou je kunnen zeggen.
Voor mij is het een beetje: ten dienste van Annelies haar songs werken, maar toch het gevoel hebben dat ik er ook een stuk van mezelf aan kan toevoegen, anders zou het niet werken.

Jullie werden al vergeleken met Fleetwood Mac en Intergalactic Lovers… mee akkoord?
Annelies: Uiteraard! Fleetwood Mac zeker,ik herken de vergelijking wel, zeker qua harmonie en melodie.
Sam: Annelies hecht veel waarde aan strakke zangmelodieën, pianolijnen en riedeltjes en dat geeft dan inderdaad wel die Fleetwood Mac-sfeer. The Cardigans hebben we hier en daar ook al horen vallen en vind ik persoonlijk wel ne juiste: heel poppy maar met een korrel, niet te gepolijst maar het komt wel binnen.

Wie zijn jullie invloeden op muzikaal vlak?
Annelies: Sam en ik zijn grote fan van Feist  en Corinne Bailey Rae. Dat is zo’n beetje onze ‘gedeelde’ muziek en het heeft zeker wel invloed op onze muziek.
Sam: Joan As A Policewoman, dat is een beetje een mix van soul en blues, maar ook singer songwriters zoals Suzanne Vega, Damien Rice en Luka Bloom…

Hoe zouden jullie zelf jullie muziek omschrijven?
Sam: Indiepop of gewoon popmuziek in de brede zin. Fleetwood Mac is ook ooit begonnen als bluesband en in de loop der jaren gegroeid naar pop hé..
Annelies: Goh ik weet niet zo direct hoe ik het zou noemen, de mensen moeten de plaat maar eens helemaal beluisteren en dan zelf beslissen.

Jullie hebben ondertussen al 3 nummers gereleased, telkens mét bijbehorende videoclip. Hoe belangrijk is zo een clip voor jullie?
Annelies: Wel de eerste clip vonden we echt héél belangrijk; die hoorde bij het nummer And Then Came Fall. We gingen een crowdfunding campagne starten en wilden vooral een goed beeld geven van wie wij waren! Persoonlijk denk ik dat dat er wel in zit, het is een eenvoudige, mooie videoclip geworden. De andere twee clips hebben we gemaakt in samenwerking met ons platenlabel Starman Records. Zij vonden het belangrijk om ons te profileren en hebben hier veel tijd en energie ingestoken, waar wij heel blij om zijn natuurlijk.
Sam: Die eerste videoclip diende om mensen aan te spreken, wie zijn wij, wat doen wij… om hun zo proberen warm te maken om ons te steunen..Hierin hebben we onszelf een beetje moeten overwinnen. Wij zijn daar eigenlijk niet zo goed in, we zijn liever bezig met het muzikale gedeelte. Zet ons maar op een podium en laat ons muziek maken, daar zijn we goed in. Maar we beseffen wel dat dit er ook bijhoort. Zo bijvoorbeeld ook de hoesfoto, die moest heel sterk zijn vonden we. Dit is wat mensen als eerste te zien krijgen en daar vormen ze hun beeld naar. We hebben daar veel tijd en energie in gestoken om die hoes echt goed te krijgen: het concept, de juiste fotograaf, enzovoort,… We zijn dan ook heel tevreden met het resultaat!

Jullie hadden het over crowdfunding. Kan je daar wat meer over vertellen?
Annelies: Wij hadden net genoeg budget voor het opnemen van de plaat, dus we konden wel al aan het publiek laten weten dat we een plaat hadden opgenomen, maar we zochten nog een paar duizend euro om die plaat ook effectief uit te brengen en te laten drukken op cd en vinyl. We hadden op dat moment ook nog geen platenlabel of booker. We zijn dan via Indiegogo een campagne gestart waarbij mensen op voorhand een item konden kiezen bijv. een cd of plaat ‘kopen’ of een huiskamerconcert ‘kopen’. Op die manier hebben we een goeie vijfduizend euro verzameld. Tegelijkertijd betekende dit ook dat we al meer dan 100 albums verkocht hadden, mensen die anders misschien geen cd zouden gekocht hebben, hebben dat nu wel gedaan.
Sam: Crowdfunding is hoe langer hoe meer een typisch verhaal voor de Belgische muziekwereld aan het worden. De budgetten liggen niet meer bij de platenmaatschappijen. De artiesten moeten het zelf een beetje uitzoeken via verschillende kanalen, misschien wat subsidies hier en daar. Maar het blijft moeilijk. Het positieve eraan is wel dat je een fanbase creëert, zoals ze dat noemen: mensen die je blijven volgen, willen weten hoe het verder gaat, een beetje reclame maken…. Wij zijn dus heel blij dat het voor ons gelukt is.

Voor dit album hebben jullie met enkele mooie namen samengewerkt: Jasper Hautekiet, Steven Van Gelder, Pieter Van Dessel, An Pierlé… Zijn er artiesten waar jullie in de toekomst nog graag mee zouden samenwerken?
Annelies: (enthousiast) Ik ben hun naam vergeten, maar met de ritmische sectie van de begeleidingsband van Corinne Bailey Rae wil ik wel eens de studio induiken en een duet met Feist dat zie ik helemaal zitten
Sam: Goh dat vind ik een moeilijke hoor, er zijn zoveel muzikanten met wie ik zou willen samenwerken… Parker Kindred, de drummer van Joan As a Policewoman mag zeker en vast eens komen drummen op ons volgende album.

Hoe ziet de korte termijnplanning van And Then Came Fall er uit?
Annelies: Heel goed! We hebben de komende maanden veel concerten gepland.
Sam: Het voorjaar zitten lekker vol: West-Vlaanderen, Hasselt, Antwerpen, Nederland,.. We kijken er echt naar uit!

Wat staat er op jullie verlanglijstje?
Annelies: In de AB spelen lijkt me geweldig!,
Sam: De Roma in Antwerpen?

We wensen het jullie van harte toe!. Bedankt voor dit verhelderende gesprek.

Het gelijknamige debuutalbum van And Then Came Fall komt uit op 2 februari.
Voor de muziekliefhebber met smaak: op 6 februari kan je terecht in het Depot in Leuven voor hun (gratis!) albumrelease-show! Op 22 februari komen ze naar Gent in Trefpunt.

SANDRA REGENT

Facebook