Projectomschrijving

Deze week verschijnt de nieuwe single Uitweg van Stefaan Tubex. Je kan deze beluisteren via https://stefaantubex.hearnow.com/uitweg. Robin Aerts (Producer Ploegsteert, Het Zesde Metaal) stond in voor de productie. De plaat is opgenomen samen met Nicolas Rombouts, Geert Hellings, Maarten Moesen en Sarah Budts. Wij vroegen Stefaan naar zijn tien favoriete platen.

GIRLS IN HAWAII – Everest
Girls in Hawaii bezit de kunst om songs te maken die zowel opgewekt als melancholisch aanvoelen. Dit is iets wat alleen de allergrootste bands als de Beatles en de Beach Boys kunnen. Een pakkend en droevig nummer als Misses maakt me toch instant gelukkig. Het is een heel mooi eerbetoon aan hun overleden drummer.

HET ZESDE METAAL – Ploegsteert
Muziek is heel vluchtig vandaag. Wat nu in hoge rotatie op de radio wordt gedraaid hoor je binnen een aantal maanden vaak niet meer. Ploegsteert is een uitzondering. Het is een heel pure en trage groeiplaat die lang beklijft. De songs starten vaak klein, maar bloeien nadien geweldig open. Ge Zwiegt en Benauwd zijn op dit moment mijn favoriete nummers. Op basis van deze plaat heb ik Robin Aerts gecontacteerd met de vraag of hij mijn plaat wou producen.

MOONEYE – Mooney EP
Op deze straffe ep voel je een soort grootsheid die je ook in de eerste platen van The War On Drugs en Arcade Fire voelt. De songs hebben heel mooie wendingen, en bij elke luisterbeurt worden de nummers nog mooier. Met Mayway Records (hun label), Waste My Records, Unday, Consouling, Zeal, 62TV,… hebben we in België heel sterke labels die gedurfd en bijna wars van commercie mooie platen uitbrengen.

WIO – The Breakthrough Album
In tijden van overgeproducete platen is de plaat van Wio een verademing. Wio brengt popliedjes, maar op een eerlijke, fragiele en mooie manier die we bijna niet meer gewoon zijn. De plaat voelt aan als de eerste Elliott Smith-platen. Wio slaagt er, net als met zijn groep de Portables, ook in om humor en melancholie te combineren. Dit is heel straf. Grappig zijn in muziek loopt meestal faliekant af. Alleen de Portables slagen daarin. Als je één vinylplaat wil kopen, laat het deze zijn. Alle andere platen vind je toch gewoon op Spotify. En de hoes wordt speciaal voor jou op maat geschilderd.

MELANIE DE BIASIO – No Deal
Melanie De Biasio zei onlangs in De Morgen “Muziek is als een samoeraizwaard, delicaat en sterk.” Zo voelt muziek van Melanie De Biasio inderdaad aan. Elke noot is even intens en uitgepuurd. Het lijkt wel alsof ze muziek ademt. Haar platen brengen echt een soort rust en verstilling, en je merkt dat veel mensen hier echt nood aan hebben.

GORKI– Monstertje
Vroeger zag je Luc De Vos in Gent soms bij optredens van onbekende bands voor 10 man en een paardenkop. Luc was dan altijd gecharmeerd door die optredens. Dit is één van de vele redenen waarom Gent Luc nog altijd heel erg mist. Met Monstertje overtrof hij eigenlijk zijn voorbeeldplaat van het moment nl. Mellon Collie And The Infinite Sadness van The Smashing Pumpkins. In het nummer Monstertje zingt hij ook heel mooi en eerlijk over zijn demonen. Luc De Vos heeft me geleerd dat het nooit te laat is om een plaat te maken.

ROLAND  – Never Enough
Met dit album bewijst Roland wat een geweldig songwriter hij is.  In een betere wereld zou je Roland in alle Spotify radio-lijsten moeten terugvinden wanneer je luistert naar Leonard Cohen, Bob Dylan, Townes Van Zandt, Nick Drake … Maar de slimme algoritmes van Spotify blijken nog niet zo slim. Tom Van Laere (Admiral Freebee) bezit als producer ook de kunst om het allerbeste in Roland naar boven te halen.

JAWHAR – Winrah Marah
Jawhar wordt wel eens de Arabische Nick Drake genoemd. Die vergelijking is helemaal terecht. Deze Tunesische Brusselaar bezit een zijdezachte fluwelen stem waarnaar je kan blijven luisteren. Mijn favoriete song is Sghar. Deze artiest past zo op Radio1.

NOORDKAAP – Gigant
Met nummers als Gigant, Panamarenko en Het Zou Niet Mogen Zijn is dit een heel straffe plaat. De oerkracht en gedrevenheid van Stijn Meuris in combinatie met de melodische muzikaliteit van Lars Van Bambost en Wim De Wilde zorgt voor een heel mooi album. Wouter Van Belle intrigeert me ook als producer. Bij de sterkste platen van Noordkaap zat hij achter de knoppen, maar ook voor tal van andere artiesten zoals Gorki, Novastar, Flip Kowlier, Axelle Red, … heeft hij als producer platen gemaakt die voor de eeuwigheid overeind blijven.

dEUS – The Ideal Crash
Eigenlijk is het onmogelijk om een plaat uit het oeuvre van dEUS te kiezen. dEUS beschikt als één van de weinig Belgische bands echt over een eigen sound. Dat maakt ze zo uniek. Ik kies voor deze plaat omwille van de song ‘instant street’. Typische popsongs hebben een strofe-refrein structuur, maar de allerbeste songs hebben een structuur die je steeds weer verrast, zoals Paranoid Android van Radiohead, Field Commander Cohen van Leonard Cohen, A Day In The Life van de Beatles’. Instant Street is zo’n super nummer. Het is ook een van de beste dansnummers.